Svar till Dr Åsa!

Assa jag blir sa javla trott pa manniskor som maste skriva elaka kommentarer! ORKA!

jag skrev i ett inlagg att jag har fatt en kraftig urinvags infektion och da far jag en kommentar som det star sahar :

Eller kankse klamydia eller någon sjukdom ifårn din thaikille som du har oskyddad sex med, eller så smittar du han med munherpes och så sprider det sig på dig sen!   Fran Dr Åsa!

Oki, tack for den fina kommentaren! For det forsta sa har jag haft problem med urinvags infektion i manga ar! Pga av att jag alltid har hallt mig nar jag maste pa toa, jag haller mig alltid valldigt lange vilket har gett mig problem och jag far skylla mig sjalv!
Och har i Thailand sa ar det inte alltid dom basta toaletterna och jag valjer att vanta tills jag jag hittar en battre toa som kanns lite frachare....

For det andra sa har jag och min thaikille INTE oskyddat sex och har ALDRIG haft! och det har egentligen ingen med att gora, hur fan vi har sex ar upp till oss MEN vi anvander ALLTID skydd!

For det tredje sa om jag nu har smittat honom med munherpes och det sen spridit sig pa mig sa borde jag val ha herpes i underlivet, alltsa blasor och da kan jag saga dig kara van att jag inte har det! 

For det fjarde sa undrar jag hur jag kan ha fatt en sjukdom, nar jag anvander skydd? hmm konstigt konstigt....

For det femte sa maste jag saga att jag ar ledsen Dr Åsa, men jag har bara fatt en kraftig urinvags infektion, och har aven fatt medicin for det och det ar borta, sorry att jag gor dig besviken!

Symtom vid herpes

De som smittas för första gången kan få mycket olika symtom. Vanliga symtom är att det bildas munsår i form av vätskefyllda blåsor som gör ont. Ofta blir huden runt blåsorna och slemhinnorna i munnen röd och svullen. Du kan också få ont i halsen, feber, muskelvärk och svullna lymfkörtlar i halsen. Många som smittas får inga besvär över huvud taget.

Första gången du får ett herpesutbrott kan symtomen finnas kvar i upp till tre veckor. Vid återfall går besvären oftast över på en vecka.

Symtom vid herpes i underlivet

Du kan vara smittad av genital herpes utan att märka något. De flesta får inga besvär alls i anslutning till själva smittotillfället. De första symtomen kommer istället långt senare i samband med att viruset aktiveras. I den mån man får symtom i samband med smittotillfället kommer dessa efter en till tre veckor. Första tecknet kan vara att det är rött, kliar, svider och är irriterat:

  • i och kring slidan
  • på penis
  • på pung
  • kring ändtarm, på skinkor och lår.

Efter något dygn kommer vätskefyllda blåsor som brister och ger sår. Såren kan vara mycket smärtsamma, du kan även få feber, huvudvärk och ömmande, svullna lymfkörtlar i ljumskarna. Efter cirka tre veckor har infektionen läkt ut av sig själv.

Om infektionen blommar upp igen blir besvären lindrigare, ofta bara en kliande spricka i huden. Du kanske vet att en infektion är på gång när du känner ömhet och smärta i underlivet. I fortsättningen går också läkningen fortare och tar cirka en vecka.

Symtom

Mer än hälften av alla klamydiasmittade har inga besvär. Därför är det viktigt att du testar dig "för säkerhets skull" om du har haft en tillfällig oskyddad sexuell kontakt, även om du inte har några symtom.

Eventuella besvär påminner om dem vid gonorré: Det svider eller kliar när du kissar, och du kan få flytningar från urinröret eller slidan. Kvinnor kan få blödningar.

Inkubationstiden, tiden från att du har blivit smittad till dess sjukdomen bryter ut, är från några dygn upp till någon vecka.

Om du inte får behandling mot klamydia finns det risk för följdsjukdomar. Kvinnor kan få äggledarinflammation. Den sjukdomen kan i sin tur medföra att kvinnan senare inte kan bli gravid, det vill säga blir steril. En annan följd av äggledarinflammation är att det finns risk för utomkvedshavandeskap vid en framtida graviditet. En kvinna som har klamydia som inte behandlats riskerar också att smitta barnet vid förlossningen så att det nyfödda barnet får ögoninfektion och lunginflammation.

Symtom vid klamydia

Mer än hälften av alla klamydiasmittade har inga besvär. Därför är det viktigt att du testar dig "för säkerhets skull" om du har haft en tillfällig oskyddad sexuell kontakt, även om du inte har några symtom.

Eventuella besvär påminner om dem vid gonorré: Det svider eller kliar när du kissar, och du kan få flytningar från urinröret eller slidan. Kvinnor kan få blödningar.  

Inkubationstiden, tiden från att du har blivit smittad till dess sjukdomen bryter ut, är från några dygn upp till någon vecka.

Om du inte får behandling mot klamydia finns det risk för följdsjukdomar. Kvinnor kan få äggledarinflammation. Den sjukdomen kan i sin tur medföra att kvinnan senare inte kan bli gravid, det vill säga blir steril. En annan följd av äggledarinflammation är att det finns risk för utomkvedshavandeskap vid en framtida graviditet. En kvinna som har klamydia som inte behandlats riskerar också att smitta barnet vid förlossningen så att det nyfödda barnet får ögoninfektion och lunginflammation.


Kara dr asa, kan du saga mig vart det star att man maste springa pa toa hela tiden for det kanns som att du nastan kissar pa dig?  och aven fast du precis kissat sa maste du ga igen? jaa uringvags infektion svider nar du kissar men det betyder inte att du har klamydia!

Symtom vid urinvagsinfektion

Blåskatarr ( urinvagsinfetion) kan komma plötsligt med tydliga besvär. Vanligare är att du får lindriga besvär, som ibland senare tilltar. Några vanliga tecken:

  • Trängningar, du känner dig kissnödig oftare än annars.
  • Sveda när du kissar.
  • Känsla av att inte kunna tömma blåsan ordentligt.
  • Urin som blivit grumlig, illaluktande eller blodblandad.
  • Svårt att hålla urinen.
  • Lätt illamående eller ont i nedre delen av magen.





Jag hoppas du laste allt detta dr asa!, annars kan du ga in pa www.vardguiden.se och lasa pa lite innan du domer folk och verkar tro att du vet allt dom deras sexliv!
valdigt trevligt att du tar for givet att jag har oskyddat sex med min kara thai kille....men bara for att du knullar runt utan att skydda dig och har en massa konssjukdomar betyder det inte att alla andra har det!


och btw sa ar jag ratt saker pa att du kanner mig och jag kanner dig... orka vara bitter!


Kommentarer
Postat av: Doktor Åsa

Hej!

Är det ett skämt eller? Det är väl självfallet så att jag inte skrivit detta? Vad har du för syfte med att sprida det?

MVH;

Åsa Vilbäck

2011-01-19 @ 10:13:30
Postat av: Doktor Åsa

Hej!

Är det ett skämt eller? Det är väl självfallet så att jag inte skrivit detta? Vad har du för syfte med att sprida det?

MVH;

Åsa Vilbäck

2011-01-19 @ 10:13:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:











Trackback
RSS 2.0